Jakiś czas temu miałem serwis komputerowy w małym mieście. Na reklamę nie wydawałem żadnych pieniędzy, a klientów miałem wielu. Bardzo wielu.
Jak blog zmienił mój biznes – Co zrobiłem
Zauważyłem, że wielu klientów dzwoni do mnie z bardzo podobnymi pytaniami. Ponieważ zaczęło mnie już męczyć odpowiadanie po raz kolejny na te same pytania, wpadłem na pomysł, że będę klientów kierował na bloga i w ten sposób zaoszczędzę wiele godzin tygodniowo.
Przebudowa strony internetowej
Przesiadłem się ze swoją stroną z prostego HTML-a na WordPress-a. Na początku wiele mnie drażniło w skryptach wordpress-a, jednak korzyści było znacznie więcej. Dlatego zagryzłem wargi, zdawałem się nie zauważać problemów i postawiłem bloga z poradami komputerowymi dla moich klientów.
Zależało mi tylko i wyłącznie na oszczędzeniu własnego czasu, dlatego oprócz napisania najczęściej pojawiających się pytań i odpowiedzi nie robiłem kompletnie nic z tym blogiem. Acha, podpiąłem jeszcze reklamy pod artykuły. Artykułów było na początku kilkanaście.
Klient dzwonił z pytaniem – odsyłałem do strony. That’s it 🙂
Po kilku miesiącach zauważyłem, że na tego bloga zaglądają ludzie z innych miast a nawet innych krajów. Po prostu na te problemy okazało się, że jest zainteresowanie.
Zamknąłem serwis komputerowy
Z czasem zamknąłem serwis komputerowy, jednak stronę pozostawiłem, ponieważ wciąż zarabiała pieniądze i o dziwo, wysoko – niejako sama – się wypozycjonowała.
Dlaczego piszę o tym wszystkim
Spotkałem się z wieloma stwierdzeniami ze strony właścicieli firm, że nie będą oni zdradzać tajemnic swoich na blogu, bo w ten sposób nauczą klientów tego, co sami wiedzą i w ten sposób nie zarobią, czyli stracą klientów.
Jest to bardzo krótkowzroczne postrzeganie własnego biznesu. Bo przecież:
- każdy właściciel Firmy musi się wciąż rozwijać
- na rynku pojawią się osoby, które podzielą się własna wiedzą i to za darmo, przez co zabiorą nam klientów
- nie utrzymuję relacji z klientami
- nie zarabiam pieniędzy, które mógłbym zarobić oferując dodatkowe usługi
Rada dla właścicieli małych firm
Zacznijcie pisać bloga z poradami, które są ściśle związane z waszą usługą. Otwórz się na klientów. Słuchaj ich dokładnie – zamiast się wymądrzać i namawiać na coś, czego klienci nie chcą. Zdobędziesz w ten sposób zaufanie. A jak klienci ci ufają, to już nie ma znaczenia co i za ile sprzedajesz 🙂
Masz własne doświadczenia? Podziel się poniżej w komentarzach.
Też próbowałem swojego pierwszego bloga napisać w html samemu, nie chciałem używać WordPress. A teraz świetnie mi się na nim pracuje 😀
Co do porad, to warto prowadzić bloga i dawać na nim instrukcje. Osobiście nawet gdybym miał instrukcję krok po kroku jak wymienić dysk twardy, procesor czy zrobić coś podobnego to i tak oddałbym komputer do serwisu. A wiem, że niektórzy zrobiliby to i z prostymi (według mnie) problemami np. formatowaniem. Część osób oczywiście zrobi to sama, jednak części nie będzie chciało się w to bawić i skorzysta z naszych usług 😀
Dokładnie tak. Dając darmowe instrukcje „pozbywamy” się „taniego klienta”, który chce zaoszczędzić i samodzielnie naprawić / wykonać. Tym samym, jakby przy okazji budujemy zaufanie klientów, których naprawdę chcemy pozyskać.
Trafiłem tu niedawno, ale już mogę powiedzieć, że mi się tu podoba. Tematyka bloga jak dla mnie, styl pisania również. Może strona graficzna nie do końca, ale to jest kwestia gustu. Nie zawsze musi mi się wszystko podobać, ale piszesz tak, że chce się czytać. Masz swoje pomysły i przedstawiasz je mądrze a to jest najważniejsze.
Pięknie dziękuję Natalia 🙂
Za kilka dni zacznę prowadzić własną działalność gospodarczą. Strona internetowa jest już gotowa, linia produkcyjna zaraz ruszy. Zastanawia mnie tylko to, jak często aktualizować swoją stroną, czy komunikować się z potencjalnymi klientami, czy też tylko informować.
Zastosuję Twoje wskazówki z tego artykułu i zobaczę, co się stanie. W sumie to ludzie lubią czytać i oglądać takie „making of…”. Na to zawsze jest zainteresowanie.
Daj znać Rajmund, jak już zastosujesz. Jestem ciekawy twojego efektu 🙂
Mam kilka biznesów i kilkadziesiąt stron . Zarabiam z tych biznesów pieniądze i nawet nie śnię o tym,żeby je zamykać a zostawiać same strony 🙂 Każdą ze swoich stron budowałem wg.swojej metody opartej o logikę ,grafika i seo . Po co zamknąłeś dochodowy biznes ?
Gdy podejmowałem taką decyzję, nie miałem jeszcze pracowników a samodzielnie bardzo trudno jest szczerze i sumiennie pracować na więcej niż jednym projektem na raz. Dlatego podjąłem taką decyzję.
Marcin. Masz kilka biznesów i kilkadziesiąt stron. Pełen szacunek, że ogarniasz to wszystko – chyba, że nie ogarniasz. Być może znajdziesz czas, aby podzielić się swoją wiedzą i doświadczeniami. Daj znać na maila lub napisz tutaj.
Kilka firm spokojnie jest do ogarniecia jesli dobierze sie odpowiednich ludzi i da sie im odpowiednie narzedzia.
Zamierzam robic dokladnie to o czym pisales – bede dzielil sie swoom patentem na biznes , marketing i seo. Jedyna roznica jest taka , ze ja jestem czynnym posiadaczem przedsiebiorstw w wielu branzach 🙂
Gratulacje i szacunek. Jestem zdania, że jeśli biznes idzie dobrze, nie należy nic zmieniać. Bo lepsze jest wrogiem dobrego. Wnoszę nadzieję, że uda nam się niebawem osobiście wymienić doświadczeniami.
Wydaje mi się, że w dzisiejszych czasach jednak największe znaczenie ma cena produktu ale spróbuję zastosować się do Twoich rad i dam znać co wyszło 🙂
Krzysztof. Walka ceną w końcu prowadzi do skrajnych obniżek i bankructwa. Wygrają najsilniejsi, to znaczy ci, których stać na to aby nie zarabiać latami. Wierzę, ze musi istnieć inna metoda i jedną z nich z pewnością jest nawiązywanie relacji z klientami, np poprzez blog
Posiadanie wiedzy odnośnie prowadzenia biznesu jest ważne, aby móc osiągnąć sukces. Dlatego należy korzystać z oferty szkoleń, które pozwolą nam wprowadzić nasz biznes na wyższy poziom.
Oczywiście, że tak. Najważniejsze jest jednak, aby wiedzę czerpać od PRAKTYWKÓW!!! W polskim społeczeństwie wciąż jest sporo osób, które nie mając jakiegokolwiek własnego doświadczenia, uczą?! Tylko pytanie, czego można nauczyć się od teoretyka?! 🙂