Wiele jest teorii mówiących od czego najlepiej zacząć gdy chcesz założyć bloga.

Jak zacząłem pisać bloga?

Po raz pierwszy uruchomiłem bloga gdy prowadziłem salon kosmetyczny. Traktowałem go jako świetną formę promocji i reklamy. Sprawdził się wyśmienicie. Od tamtej pory w pracy zawodowej jako developer stron internetowych, wyszukuję i podpowiadam przedsiębiorcom, w jaki sposób konkretny biznes może zwiększyć sprzedaż. Moje osobiste doświadczenia pokazały, że prowadzenie bloga jest świetną formą nawiązywania relacji z klientami.

Dziś kiedy słyszę teorie, mówiące o tym, że bloga zaczynamy pisać od wyboru domeny czy hostingu, coś mi się w piwnicy przewraca :). To jakby zaczynać pieczenie ciasta od włączenia piekarnika – nie wiedząc jeszcze co chcemy upiec ani nie mając produktów.

Zrobisz z tym co chcesz – lecz uważaj. To, że dzielę się tą wiedzą zupełnie za darmo, wcale nie oznacza, że jest to wiedza bezwartościowa.

Jak założyć bloga

  1. Wybierz niszę / temat. To jest scenariusz. Od tego zacznij. Pośród uczestników dwóch ostatnich edycji darmowego kursu – Skuteczny blog – część osób, wybierała temat / niszę w oparciu o zainteresowanie potencjalnych czytelników czy zyskowność tematu. Wówczas zadawałem pytanie:

    Czy jesteś w stanie pisać o tym z pasją przez najbliższe miesiące lata? Czy to ciebie naprawdę pasjonuje?

  2. O czym będziesz pisał? Przykład. Jeśli pasjonuje cię gotowanie i możesz mówić o tym godzinami, będziesz pisał o swojej pasji. Ale o czym konkretnie? Gotowanie w restauracjach? Gotowanie jako kuchnie świata? Gotowanie z małym budżetem? Gotowanie typu z każdych resztek coś zrobię:) Napisz minimum 20 tematów, o których mógłbyś już teraz napisać (chodzi o wypisanie samych tytułów w punktach)
  3. Określ co będziesz robił na blogu? Czy chcesz pisać artykuły? Umieszczać filmy? Sprzedawać powierzchnię reklamową? Sprzedawać swoje przepisy, tajniki?
  4. Do kogo kierujesz bloga? Kto będzie czytelnikiem? Zawodowi kucharze i restauracje? Początkujący? Gospodynie domowe? Zabiegane osoby?
  5. Obsadzenie ról. Gdy wstępny scenariusz jest już gotowy, musisz obsadzić role :). Zacznijmy od ciebie – jak chcesz aby czytelnicy ciebie postrzegali? Zawodowca czy pasjonata? Eksperta czy dziennikarza? Czy będzie ciebie to cieszyło na dłuższą metę? Jakie wnosisz doświadczenie? Co już wiesz a czego powinieneś się dowiedzieć? Z kim chciałbyś współpracować? Może dobrze byłoby nawiązać współpracę z podobnymi w niszy?
  6. Wybór słów kluczowych.
  7. Wybór domeny i hostingu
  8. Instalacja oprogramowania – polecam skrypt wordpress

Jak ci się podoba taka koncepcja 🙂